söndag 26 oktober 2014

Mjölkproteinallergi?

Just nu är livet lite upp och ner när det kommer till mat för vår yngsta. Trots att vi började med smakportioner vid 6 månaders ålder & sedan har trugat och kämpat är fortfarande min amning huvudintag. Vi har haft lite diffusa saker vi funderat på, varför Moa blir så lätt blir stopp i magen, att hon fortfarande kräker en del, att hon får röda utslag av gröt och välling, att hon ibland har ont i magen osv. Men tänkt att det kanske är normalt? Ja förutom utslagen kring munnen då. Det känns som överkänslighet eller allergi. Det största problemet för oss är främst att när Moa blir stopp i magen (typ var tredje dag) slutar hon äta mat & vill bara amma, vilket börjar bli ohållbart.
 
Så i veckan träffade vi först en läkare, som inte tyckte saker var så "diffusa" som vi trott. Han valde att testa henne för 9 olika födoämnen, bl a soja, gluten, äggvita, havre, råg, vete, laktos & mjölkprotein. Vi kommer få svar om en vecka ungefär, men vi fick direktiv att börja med laktosfri kost till Moa direkt. Jag gick hem och googlade lite, förstod att omfattningen var betydligt större än "skippa mjölk & yoghurt" (vilket barn under 1 år inte ska äta ändå) & att det kändes mer som mjölkprotein som skulle uteslutas, så jag kontaktade BVC. Efter ett möte med henne går nu jag & Moa på mjölk(protein)fri kost, hon har fått lactulos som ska motverka stoppet & saker börjar falla på plats. Redan nu har vi en tjej som
 
- inte kliar sig kring munnen längre
- inte är lika orolig, stirrig & gnällig vid läggdags
- är lugnare & sover längre
- är hungrigare
 
Än vet jag inte om allt härrör till mjölken eller bara lactulosen, men känslan är bra. Så skönt & helt klart värt det även om jag saknar min kalla mjölk. ;)
 
Så håll tummarna för oss på måndag. Jag vet inte vad som känns bäst, att de hittar något eller att de inte hittar något. I vilket fall, hittar de inget, ska vi remitteras till barnklinik för djupare utredning. Hittar de något, ska vi träffa dietist. Så hjälp får vi i vilket fall, vilket känns oerhört lugnande, för allt detta kämpande tär på krafterna. Och även om jag tycker amning är himla mysigt, hade det varit skönt att inte vara bunden till matning var 3:e timma, ibland behöver även en mamma tid för sig själv :)
 
Nedan kommer ett kort, sedan är det dags för läggdags. Är själv uppe, så att ställa om klockan påverkade nog mer än barnen ;)
 
 





Natti natti :)

Inga kommentarer: