tisdag 19 februari 2013

16 tips för miljön & dig!

Jag har nu landat i den nya kursen & ÄLSKAR den! Design för hållbar utveckling. Vad innebär det? Jo:

Under introduktionskursen skrämdes vi upp ordentligt och fick massa nyttig men ledsam information om hur det står till med vår stackars lilla planet. Hur dåligt vi människor hanterar djur och växter samt den viktiga lärdomen (& här kände jag mig duktigt prickad) att det räcker inte att ha tygpåsar med till affären, handla ekologiskt eller sopsortera. Jag har redan lärt mig så otroligt mycket och det har ändrat hela mitt synsätt! Så... Jag MÅSTE få dela med mig lite av min nyfunna lärodom. Så kanske någon av er hoppar på förändringståget också?

Filmen som upplyste mig! Från 2006 och svensk, finns på Youtube.
 

Lite kort fakta:

- Om alla konsumerade som vi i västvärlden skulle vi behöva 5 planeter för att klara oss.

- Idag är 15-30% av alla djurarter på jorden utrotningshotade.

- Sedan 1900-talets början har vi konsumerat lika mycket energi som från första dokumenterade människan fram till 1900-talet.

Ser man till 100 år tillbaka har det hänt så oerhört mycket i vårt samhälle. Jag hoppas verkligen ni tar er en funderare på följande information och förslag. Kanske vi tillsammans kan göra skillnad?



1. Idag mäts lycka i konsumtion istället för relationer, vi arbetar nästan all vår vakna tid för att tjäna pengar och konsumera, men hinner knappt umgås med nära och kära. Vi lämnar bort våra barn på dagis för att kunna arbeta och därmed konsumera mera. Alla får göra sina egna val men deltid är kanske inte bara av ondo? Trota att jag, genom mina studier, halverat min inkomst upplever jag ett lugn och en nöjdhet med mitt val. Jag har upptäckt hur få saker jag egentligen behöver och är nu inne i en sälja kvantitet, ersätta med kvalitet-period. Vem behöver egentligen 35 par skor? 14 par värmeljuskoppar? 12 dukar? Eller 7 vinterjackor? Nä, att gå i skogen eller läsa en lånad bok på biblioteket gör mig lika nöjd. För att inte tillägga att hämta dotterna två timmar tidigare en fredag och baka ihop :0)



2. De senaste 30 åren har stadsbyggnation byggts för bilisterna, städerna är anpassade med dubbla filer och parkeringar överallt. Gående och cyklister har fått anpassa sig till den byggnationen. Tystnaden och naturen har fått ta stryk. Människor mår inte bra i en biltät miljö. Tänk om vi hade parkeringshusen utanför staden och cyklade med hyrcyklar/åkte buss/åkte spårvagn i innerstaden? Massa cafeér och gröna områden överallt. Kanske en lekplats utanför H&M? En bokskog vid tågstationen? Mysig tanke eller hur?

 

3. I Skåne bygger vi massa nya hus på de bästa odlingsjordarna i världen samtidigt som vi måste importera tonvis med mat för att överleva. Om transporterna stod still i en vecka skulle butikerna i princip vara helt tomma. Tänk att ha björnbär/hallon/äpplen istället för vanliga träd/buskar på gatorna eller ha varsin odlingslott att hämta grönsaker ifrån. Odla i stan är en community som finns, Hållbar stad har massa intressanta ideér. Titta in på deras hemsidor och inspireras!

4. Bild Greenpeace. Bara i EU produceras 8,7 miljoner ton elektroniska sopor varje år. Endast 25 % av detta avfall samlas in, återanvänds och återvinns trots att dessa sopor innehåller en rad giftiga ämnen och kemikalier, och klassas som farligt avfall. En stor del av avfallet hamnar istället på soptippar i Afrika eller Asien och förstör naturen och skadar människor.
5. Majoriteten av produkterna idag innehåller olika kemikalier, vilket i princip gör dem omöjliga att återvinna. Om de återvinns, måste fler kemikalier tillsättas för att kompensera för den minskande kvaliteten. Detta kallas down-cycling. När de inte går att återvinna slängs de på en växande sophög där kemikalierna går ut i luften, ner i grundvattnet och förstör djur och natur. Tänk om man istället tillverkade produkter där komponenterna lätt gick att separera och återanvändas. Då skulle t ex en stol, efter sin livstid, gå tillbaka till fabriken, komponenterna separeras och återvinnas för att skapa en ny stol. Noll avfall skulle uppstå. Teorin kallas "Cradle-to-cradle" och finns idag, om än i liten omfattning. Bland annat Nike håller på att ställa om till detta tänk.


6. Köttproduktionen är en av de mest energikrävande sakerna på vår jord. I Indien äter invånarna i genomsnitt 5 kg kött per år medan vi i Sverige äter drygt 85 kg per person och år (en ökning med 50% sedan 90-talet). Att äta ett kilo nötkött är lika skadligt för miljön som att köra bil i tre timmar och lämna alla lampor i hemmet på under tiden. Kött kan ge upp till 100 gånger högre koldioxidutsläpp än grönsaker, bönor och linser. Om alla åt vegetariskt en-två gånger i veckan motsvarar det en minskning av koldioxidutsläppen från ungefär 233 000 bilar under ett år. Meatfree Monday är ett initiativ av Paul McCartney med döttrar, kanske något att testa?

Bild Greenpeace. Fyra av sex testade H&M-plagg innehåller förbjudna kemikalier. Nu har de gått med på att fasa ut alla kemikalier till 2020.
7. För att tillverka en t-shirt förbrukas 350 liter vatten och 2,5 dl kemikalier. I Sverige köper vi 24 kg textil per person och år. Det är lika mycket som får rum i sex tvättmaskiner. 1994 var det 15 kg. Genom att köpa begagnat sparas hela 97 procent energi in, liksom stora mängder kemikalier och vatten, jämfört med om samma plagg skulle ha nyproducerats. Organisationen Myrorna samlar varje år in 10 000 ton textilier. Det motsvarar en besparing på 100 miljarder liter vatten. Om du handlar begagnat används kläderna ännu en tid och ett nyinköp stryks.



8. Idag tillverkas produkter för att hålla en kort livslängd så att vi måste köpa nya produkter, vilket företagen tjänar massvis med pengar på. Mobilföretagen lockar med ny mobil var 18:e månad, platt-TV:n håller i tre år innan man "måste" köpa en större, bättre. Trenderna avlöser varandra inom modet & trendkänsliga handlar kollektioner två-tre gånger per år. Idag är identitet oerhört viktigt för oss, en identitet som skapas genom konsumtion. Förra veckan tackade jag nej till en Iphone 5, min Iphone 4 fungerar alldeles utmärkt. Jag köper skor som ska hålla flera säsonger. Vad kan vi använda lite längre, vad kan vi göra avkall på?


9. Visste du att vår årskonsumtion av buteljvatten motsvarar 367 000 ton gods som ska transporteras?Totalt förbrukas lika mycket energi som 16 000 oljeeldade villor under ett år. Och då har vi världens godaste kranvatten... Ta drickflaska med istället för att handla nya petflaskor.

Och så små saker som hjälper:

10. Lågenergi-/LEDlampor lever längre än vanliga konventionella. Sen kan man ju diskutera kvicksilvret...

11. Standby-läget på elprodukter drar också ström. Stäng av helt och hållet. Dra ut laddningssladdar som inte används.

12. Minska på plasten. Bra för miljön, bra för dig.

13. Köp kvalitet. Varar längre, funkar att sälja/skicka vidare på en andrahandsmarknad.

14. Välj ett elbolag med förnybar el. De påverkar inte koldioxidutsläppen.

15. Tvätta smart. Förtvätta inte. 40 grader istället för 60 grader halverar energiförbrukningen. Skippa sköljmedel. Välj bra tvättmedel utan tensider.

16. Köp mer second hand. Testa bytardagar med vännerna, många produkter är perfekta att byta/köpa begagnade (kläder, böcker, leksaker, DVD-filmer, bijouterier, inredning mm). Handla second-hand på Tradera, Blocket, loppisar, Loppi eller diverse hjälporganisationer som Myrorna eller Erikshjälpen.

Vad kan du göra? Vad kan jag göra? Flera bäckar små... Så kanske det finns något kvar av planeten att lämna över till våra barn. Kram!

Inga kommentarer: